zondag 21 december 2008

Stukje langs de dijk

Vandaag ben ik eventjes een stukje gaan fietsen om te kijken of de afstelling (en ketting/Rohloff) nu goed waren, zodat ik morgen zorgenloos naar mijn werk kan. Ik heb 27km langs het gooimeer en eemmeer gefietst. De wind kwam lekker van opzij aanzeilen over het water. De heenweg iets mee, de terugweg iets tegen. Na een paar honderd meter merkte ik dat ik gisteren met het verstellen van de hoogte van de stoel, ook de stoel wat verder naar achter had moeten zetten. Gelukkig had ik al het benodigd gereedschap mee, dus dat op het fietspad even gedaan.

Toen ik vrijwel klaar was met het klusje, kwam er een racefietsers voorbij. Dit was een mooi moment om eens te kijken hoe de Versatile zich verhoudt tov een wat gebruikelijker mens-aangedreven-voertuig. De test duurde niet lang. Ik haalde de fietsers vrij snel bij (was nog aan het optrekken) en ging hem rustig voorbij met 33 km/hr en zag hem aanhaken in de spiegels. Rustig doorgetrokken, maar hij hield het al na 100m voor gezien. Zelf aangezet tot 40km/hr en het stipje werd steeds kleiner... Topsnelheid op de heenweg: 43km/hr.

Bij een splitsing met een aflopend fietspad gebruik gemaakt van de zwaartekracht om te keren en de weg terug aangevangen. Toen achter een eigenschap gekomen waar ik nog niet zo bij stil gestaan had. Doordat de luchtweerstand een kleinere rol speelt in de totale weerstand dan bij andere fietsen, blijft het mogelijk om door wat harder te trappen ook echt wat harder te fietsen. Met als nadeel dat je, aangespoord door de km-teller, steeds meer arbeid gaat verrichten en jezelf behoorlijk moe kunt trappen. Topsnelheid terugweg: 41 km/hr. Op de hurri was er gewoon een bepaalde snelheid waarop het wel mooi was. Extra moeite werd amper beloond in extra snelheid en dat plateau vond ik wel prima...

Op het stukje van de dijk af richting ons huis nog even 45 km/hr gezien. De 50 zal ik morgen op een afdaling van een brug wel realiseren. Maar genoeg over snelheid, dat was niet de hoofdreden voor de aanschaf van de Versatile, slechts een leuke bijkomstigheid. Hierbij nog een link naar alle foto's en filmpjes die we gisteren geschoten hebben:

Ophalen Versatile 71

Geen opmerkingen: