maandag 22 december 2008

Eerste woon-werk-trip in de Versatile

Vandaag voor het eerst met de Versatile naar het werk gegaan. Ik was benieuwd hoe de Versatile zich zou houden bij: 1) drempels, zowel eerste stukje in de wijk als 2 nare langs de Gaasperplas, 2) scherp bochtenwerk op een paar punten in de route en 3) de 'bergen' op mijn route: de sluis in Almere Haven, de Hollandse Brug, de brug over de A1 en de brug over het A'dam-rijnkanaal.

Op alle punten scoorde de fiets beter dan gedacht. Ik kon alle drempels met flinke vaart nemen zonder de bodem te schaven. Alleen moet je bij de echt nare drempels zorgen dat je hak niet onder de bodem uitsteekt... De bochten in mijn route kon ik dit jaargetijde zeker met dezelfde snelheid nemen als met de hurri, zonder het idee te hebben de Versatile tot de max te testen. De wegligging is heerlijk en de bandjes lijken veel grip te geven. De snelheid in de klimmetjes was misschien een paar km's lager dan op de hurri, maar nog steeds ruim boven de 20 km/hr.

De heenweg heb ik in iets meer dan een uur gedaan, de terugweg in 56 minuten. Zoals eerder gezegd heb ik door een lege batterij in mijn hurri-teller geen recente snelheden/tijden van mijn hurri in het winterseizoen, maar ik denk dat dit zeker niet langzamer is. In de zomer deed ik 's middags meestal iets van 52 minuten over de tocht. Tijdens de afdaling van de brug over het A'dam-rijnkanaal heb ik vandaag mijn max op 49.7km/hr gezet. Het was dat ik de teller niet kon zien, anders had ik natuurlijk wel even aangezet om de 50 aan te tikken...

Beide accupacks zijn nu wel al een keer leeggereden. Ik weet alleen niet hoe vol ik ze meegekregen heb bij het ophalen in Dronten. Een tijdje in de kou bewaren schijnt de batterijen ook snel te doen ontladen. Ik wacht even af hoe lang de packs het doen, nu ik ze zelf helemaal opgeladen heb. Naar ik hoop wat langer dan de 3 uur die ze het nu per stuk gedaan hebben.

Vanavond heb ik de bandenspanning gecontroleerd en de banden bleken 'slechts' op 4.0-4.5 bar te staan. Ik heb de voorbanden, de HPVs op 6 bar gezet en de dikke Moiree achter op 5 bar. Morgen maar eens zien of het effect heeft op rolweerstand en snelheid.

6 opmerkingen:

marcel beekmans zei

klingt goed peter:P en hoe hard ging je van de hollandsebrug af?:P mooi bochtje is dat he om te nemnen naar beneden rich a'dam, vind het zlef alleen jammer dat vrijwel meten er na een tee-splitsingkomt.... dus voluit kan je niet gaan dan,

groetjes marcel

Peter Kindt zei

Die afdaling neem ik voorlopig nog niet zo hard (40?). Die bocht is inderdaad leuk om te rijden, maar ik heb nog geen zin om proefondervindelijk de max te ontdekken. Ik doe wel mijn best om de bochten lekker aan te snijden om niet teveel snelheid kwijt te raken. Optrekken gaat toch echt wel iets langzamer dan met de hurri. Ik neem aan dat je met de Sunrider met zijn langere stroomlijn wat rapper gaat?

marcel beekmans zei

ik kan redelijk snel vaart maken ga,ik raad je k aan die bocht naar benee niet te hard te nemen peter heeft namelijke geen zin wand je oet dan alleen maar vol in de remmen, en dt is in en bocht niet fijn!! maar min record naar beneden is 42,4 maar niet aan te raden, een windvlaag en je ligt op je zijkandje!! langs de dijk heb ik ruim 44 km/h gerede de laatste keerm op m'n blog onder kopje "hoiiii" kan je dat lezen, misschien dat ik aankomende zaterdag nog ff langs de dijk kom, moet dan in almere wezen voor de olibollentocht blijf ff overnachten maar er meteen een mooi tochtje an maar idd denk dat de sunnie in de lengte in z'n voordeel is maar dat is gok werk! maar misschien dat mick dat wel weet, hij zal eerdaags hier ook wel op duiken hij mag graag reageren op blogs:P

gr marcel,

Mick zei

Ja nogal wiedes als jij de link hierheen doormailt Marcel!
Nou laat ik de handschoen dan maar annemen: Ik denk dat lange personen met 'n goede stroomlijn in 't voordeel zijn.
Een voordeel kan zijn dat ik kortere pedalen kan gebruiken (15,5 ipv 17,5cm) zodat m'n hakken niet of minder uit de pedaalsleuven komen. Dat is warmer en misschien zou Peter de grond zo nooit meer raken (?).

Peter Kindt zei

Welkom ;-) Ik zal er in een volgende post wel wat over schrijven, maar aan warmte geen gebruik in de Versatile. Het is net of je indoor aan het sporten bent.

Met de verhoogde bandenspanning en iets meer rijervaring is de rittijd de afgelopen dagen steeds korter geworden. Ochtend-tijden resp: 1.04, 1.00 en 0.58. Dit vind ik allesinds redelijk voor de iets meer dan 26km. 's Middags gaat het nog een stukkie rapper 0.56, 0.54 en vanmiddag nog te gaan.

gr. Peter

gr. Peter

marcel beekmans zei

zo ben ik mick:P kreeg spontaan ontwenningsverschijsellen:P kom mick immers overal tegen, met een hogere bandenspanning is het idd beter rijden, ik heb van de week m'n bandjes weer alledrie op vier bar gezet en rijd stukken beter dan er voor!! warm is het zeker in de velo!! pffff het knmi roept over dat er een ijsperiode komt, dus koud.... maar aangezien het erg warmis om velo te rijden, denk ik dat het met olibollentocht qua kouw wel mee gaat vallen, zag gisteren op rtlweer dat de zon volop schijnd zondag... zonnebril op en karre met die hap, zie je daar:P ( zag gisteren dat jij ook komt:P gezellie;P

ik ga straks even met m'n ligfietsmaatje nina even over de busemse hei rijden, daar waren we met de herfttreffer ook geweest, echt leuk daar!!!!

gegroet!!!!