maandag 15 december 2008

Donker en langzaam

Vandaag weer met de hurri naar het werk gegaan. De afgelopen tijd heb ik de kinderen 's ochtends vaak naar school gebracht, zodat het enigzins licht was als ik doorreed naar Amsterdam. Nu heb ik 2x in het donker moeten fietsen en zeker in combinatie met natte kou is dat niet echt mijn meest geliefde fiets-weer.

Daarnaast heb ik ook het idee dat ik de laatste tijd wat langer over mijn ritje doe. Ik heb geen klokje of km-teller om dat te bevestigen, maar i) ik ga beduidend voorzichtiger door bochten en over bruggetjes heen en ii) het lijkt ook zwaarder te fietsen, waardoor ik denk ik een paar km/hr aan kruissnelheid kwijt ben. Dat laatste schijnt zich in de winter voor te doen bij meer ligfietsers en velomobilsten gezien enkele discussies op het forum. De weerstand in de draaiende delen, het stroevere rubber van de banden en de verhoogde luchtweerstand worden genoemd als factoren. Zelf heb ik vooral het idee dat de banden bij mij een grote rol spelen. Dat ik de banden iets minder hard oppomp dan in de zomer kan ook wel een rol spelen, het geeft mijn inziens iets meer grip op gladde stukjes. Als ik de winter door zou moeten fietsen op de hurri, dan zou ik denk ik overstappen op geschiktere winterbanden.

Maar ach, een van de redenen om te fietsen is de inspanning en daar krijg ik nu een bonusportie van.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat wordt straks genieten, Peter.
Eerst de luxe van de Versatile: warm, droog, goed licht en beter zicht. Dan straks steeds sneller gaan als de temperaturen omhoog gaan.
Nog een kleine persoonlijke ervaring: de Versatile gaat wel sneller, maar ik ben niet eerder op het werk. (25 km randstad)
Jaap P.

Peter Kindt zei

Op mijn 26km route (ook als link te zien aan de rechterkant van mijn blog-pagina), hoef ik maar 1x te stoppen voor een verkeerslicht en ik kan het merendeel van de route ongehinderd stevig doorfietsen.

Kruissnelheid bepaalt in mijn geval dus de reistijd. Ik zal tzt weleens melden hoe het zich verhoudt tot de nazomer-scores van de hurri