woensdag 3 december 2008

Glad: 2x gevallen

De laatste loodjes met de hurricane zoals aangehaald in de vorige post, wegen inderdaad het zwaarst. Ook gisteren heb ik geen weerbericht gekeken (dat doe ik namelijk nooit en heb daar een paar keer per jaar spijt van) en was dus totaal verrast door de gladheid en ijzel van vanochtend.

Nadat ik de kinderen fietsend op school had afgezet moest ik even een klinkerweg oversteken naar mijn fietspad. Een postbode had bedacht zijn busje pontificaal in de weg te zetten, waarop ik naar rechts probeerde te sturen om een stukje weg mee te pakken. Dat ging dus niet en daar lag ik voor de eerste keer op de straat. Gelukkig val (of eigenlijk: schuif) je niet van hoog... Vriendelijke bezorgde omstander gezegd dat alles goed was en mijn weg vervolgd en een paar honder meter geen problemen gehad. De eerste scherpe bocht was wel weer gelijk raak en daar lag ik weer. Ook daar een bezorge omstander gerust gesteld en zeer rustig doorgefietst met het idee de bus misschien maar te nemen.

Het fietspad van Almere Haven naar de Hollandse brug lag er beter bij, dus ik reed toch maar verder. Bij de Hollandse brug was het een drama. Een grote ijsvlakte in de aanloop naar de brug, op de brug en in de afdaling. Daar heb ik een flink stuk moeten lopen (en ook dat was lastig...). In de Naardermeer-polder lag het fietspad er ook beroerd bij, maar daar zitten amper bochten in, dus met de schoenen uit de klikpedalen geklikt en laag tempo kon ik dat wel behappen. In Weesp was alles goed gestrooid en ingereden en pas op een klein stukje fietspad naar de Gaasperplas lag weer een dikke laag ijs op het pad. Een fietser uit Weesp, die nog geen gladheid had gehad tot dat punt, ging zwaar onderuit en hield er een beschaafde knie, bloedende lip en oogkas aan over (en een gat in de broek en een trapper stuk). Even bij de beste man gestopt en gevraagd hoe het ging etc. Het viel gelukkig allemaal mee en hij besloot rechtsomkeer te maken. Het restant van mijn route, langs de Gaasperplas en door de Bijlmer, leverde geen extra problemen op. De tocht duurde ruim een half uur langer dan normaal; ik had vandaag liever in een bus gezeten.

Ik neem me dus maar voor om (zeker tot de komst van de Versatile) de weerberichten weer eens in de gaten te gaan houden...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

De Versatile is geen garantie Peter, maar als je geen rare schuivers maakt, ga je tenminste niet onderuit, zoals ik tot mijn geluk deze ochtend kon ervaren. In een bocht en dan ook nog in de afdaling van een duin, bleek toch het fietspad vereist te zijn. Was op de taifun geheid onderuit gegaan, nu was het een lesje slippen en rustig bijsturen.
Op de thuisreis dankzij de V66 heerlijk droog en ondanks slechts shirt en korte broek ook nog lekker warm.
Succes met je komende aanwinst.
Jaap P.

Peter Kindt zei

Na mijn glij-partij, de regen van gisteren en de vorst van vannacht, heb ik vandaag maar weer de bus gepakt.

Op een tweewieler is een klein slipje al voldoende om onderuit te gaan. Ik neem inderdaad aan dat het op een driewieler niet zo'n vaart loopt (en je meer correctiemogelijkheden hebt als je glijdt).

gr. Peter

marcel beekmans zei

hey die peter. ik ben vandaag door het gaasperplas gekomen met de sunrider, gelukkig was het niet glad!! ik ben zelf met de nacza nooit gevallen nog tijdes het rijden, maar lijkt me idd erg vervelend, maar ook in de verstale goed blijven uit kijken hoor,

waneer krijg jij je velo???

groetjes marcel,