zaterdag 20 december 2008

De Dag: Versatile 71

Gisteren kreeg ik het verlossende telefoontje: mijn Versatile was klaar en kom opgehaald worden. Na een zeer gezellig uitgebreid diner met mijn collega's en aanhang gisteravond zijn we vandaag rustig opgestaan en rond het middaguur naar Dronten vertrokken.

Daar stond Versatile 71 mooi te glimmen. De kleur metallic rood (Citroen C3, uit 2003 volgens mij) was precies zoals ik gehoopt had. De spuiter kende de kleur klaarblijkelijk goed, naar horen zeggen heeft zijn auto dezelfde kleur.



Gerrit gaf uitleg over de fiets en overhandigde allerlei accessoires waarvan ik niet wist dat ze allemaal standaard meegeleverd werden. Natuurlijk mag het ook wel compleet zijn voor dit geld, maar toch prima voor elkaar. Ik wist dat ik zou krijgen/had besteld: Versatile-dakje, 2 accupacks, +lader, km-teller, het documententasje, bidonhouder en bagagenet, maar kreeg daarnaast ook nog een reserve binnen- en buitenband, bandenplakset en pomp mee (en een berg handleidingen). Gefietst worden kon zeker nog niet, omdat alle kinderen eerst ook uitgebreid in de fiets wilden zitten. Prachtig vonden ze het :-)



Vervolgens was het tijd om eens te kijken of alles deed wat het moest doen en of de afstelling in orde was. Hier wat beelden van de eerste meters, let vooral ook op het enthousiasme van de kinderen:



Na het zitje nog een beetje verzet te hebben, was het een ruim uur na binnenkomst tijd om de thuisreis aan te vangen. Eerst even omgekleed: thermobroek en shirt + col leken me voldoende na alle verhalen omtrent de aangename temperaturen in velomobielen. Alle spulletjes netjes in de fiets opgeborgen en op pad gegaan.
Ik kende de route al van de vorige keer dat ik mijn hurri opgehaald had na een grote beurt en wist dat ik de airodynamica van de Versatile aardig zou kunnen testen met 45km vrijwel recht tegen de wind in voor de boeg. Uitgebreide rij-ervaringen komen later nog wel een keer, maar i) ik was behoorlijk tevreden met de gemiddelde kruissnelheid van net onder de 30 km/hr tegen windje 5 in de open polder in. Ik heb vandaag max 37 km/hr gereden ii) De fiets stuurt zeer intuitief en makkelijk iii) de Rohloff maakt in de lagere versnellingen nogal wat geluid en is aangenaam stil in de hogere. De naaf schijnt na 5000km en nieuwe olie volledig ingereden te zijn en dan een stuk lichter te lopen. iv) beklimmen van dijken, bruggen en viaducten gaat sneller dan gedacht en v) minder prettig: op 8km voor ons huis wilde ik wat vaart maken door eens stevig aan te zetten in een afdaling en schakelde tegelijkertijd: de Rohloff vond dit niet prettig, waardoor de ketting eraf vloog... (laatste stuk lopend naar huis, omdat ik nog geen gereedschap bij me had)



Thuis na het op bed leggen van de kinderen de bodemplaat losgehaald en de ketting er weer opgelegd, het stoeltje iets rechter op gezet en een gereedschapssetje bij elkaar gezocht om een volgend euvel onderweg op te kunnen lossen. Deze komt standaard in de fiets, samen met pomp, binnen- en buitenband, plaksetje en veiligheidshesje. Misschien stop ik ook wel wat mueslirepen en een blikje sportdrank standaard in de fiets. Suggesties voor andere zaken zijn meer dan welkom!

Even wat losse flodders:
+ stuurgedrag is heerlijk. Voelt natuurlijk aan en fiets blijft ook bij windvlagen goed op koers
+ warm en droog. Het colletje om de nek was wel nodig, maar binnenin de fiets was het heerlijk warm
+ heerlijk om tijdens fietsen wat eten en drinken te kunnen pakken en te consumeren
- noodzaak Rohloff in te rijden / moeten wennen aan
- ketting er weer opleggen is een behoorlijk karweitje
? wel benieuwd naar snelheid op het vlakke (in dit jaargetijde) zonder wind / wind mee. Morgen eens kijken of ik nog wat fietstijd vrij kan maken.

Later meer!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Peter, gefeliciteerd met je nieuwe fiets. Een heerlijk gevoel, ik heb sinds (iets meer dan) 3 maanden een Nazca Fuego. 't Ligfietsen begin ik steeds fijner te vinden (vandaag ook zo'n 33 km gefietst). Wel vraag ik me af hoe een gesloten fiets (zoals een Versatile, Mango of iets dergelijks) fietst. 'k Heb nl. nog nooit in zo'n ding gezeten. Begin volgend jaar is een ligfietsopstapdag in Assen (net als 't jaar daarvoor) en ik ga zeker heen, om van alles en nog wat te proberen. Een trike, staat ook nog op m'n probeer-lijstje.

Maar voor nu, maak lekker veel km's en doe vooral rustig aan en veilig op weg.

Wilfred

Peter Kindt zei

Je zult het inderdaad zelf moeten proberen om er een mening over te vormen. Het nut/je plezier in een velomobiel zal ook afhangen van het gebruik van je fiets.

Ik ben erg gesteld op onderhoudsvrijheid en mijn open hurricane scoort niet echt lekker in die categorie. Daarnaast vind ik een tweewieler niet prettig rijden als het nat en glad is. Gisteren was het met de Versatile een waar genoegen :-)

Leuk filmpje op je blog trouwens!

gr. Peter

WFvN zei

Gefeliciteerd met je aanwinst. Veel plezier en veilige kilometers toegewenst.

marcel beekmans zei

dat is voor idereen idd verschillend hoor. in maart op en nazca en september in de sunrider, in de stad vind ik de nazca "fijner" en buiten de stad is de velo toch fijner, maar moet eerlijk zegge, het leek my eerst ook echt niks, leek me erg opgesloten aar vind dat eigenlijk wel mee valen maar de trike is ook vet hoor!!!! mooie scheurijzers

Anoniem zei

Peter.
was even pech, dat de ketting er afliep (bij de tussennaaf neem ik aan?). Heb net voor het eerst na 3400km voor het eerst de bodemplaat losgemaakt. Alles als nieuw en heel goed onder het vet.
Zag wel dat er bij mij geen plaat over de stuurstangen zit ter bescherming en om zo een gladde bodem te creeeren. Vraag me af of bij de V71 deze afdekplaat ook mist(en dus standaard uitvoering)? Kan deze vraag niet aan Gerrit T stellen. Zij zijn op hun welverdiend wintervakantie.
Goede feestdagen. Jaap P.