dinsdag 30 december 2008

Oliebollentocht (II)

Marcel Vriezenvolk heeft een mooie set foto's gemaakt tijdens de oliebollentocht en deze hier gepubliceerd. De drie foto's hieronder komen uit die serie, dank voor het ter beschikking stellen!

Zondag waren er al vele bruggetjes bedekt door een laagje sneeuw/ijs. Als je goed kijkt zie je dat die rommel ook blijft plakken aan de HPV-bandjes voor. Met de kou van de afgelopen twee dagen ligt een groot deel van mijn woon-werk-route er nu zo bij. Dit in combinatie met de kou (-6 graden vanochtend), vast een effect hebbend op de rolweerstand van de banden en de aandrijving, zorgt ervoor dat ik 5-10 minuten langer over mijn route doe dan vorige week. Maar het is nog wel heerlijk warm en prettig fietsen.


Dit is een mooie plaat gemaakt bij de Oostvaardersplassen. Dat was de enige plek langs de route waar omstanders/passanten ons niet vol verbazing aanstaarden. Men had er meer oog voor de vogels en het wild dat er graast :-)


Een ING onderonsje. Er waren zeker 3 (in Amsterdam werkzame) ING-ers die deelnamen aan de tocht. Aardige score!

8 opmerkingen:

Mick zei

Bij radar vernam ik dat winterbanden vd auto bij lage temperaturen dezelfde hardheid rubber hebben als zomerbanden bij hogere temperaturen en daardoor beter grip houden op de weg.Maar 'n grotere rolweerstand hebben.
Dan zou je dus -mits de banden schoon zijn- in principe 'n hogere snelheid moeten kunnen halen op of in de fiets met dit weer.Omdat je maar 1 soort banden gebruikt.
Ik weet dat dit in de praktijk niet zo is, maar dat moet fysiologische oorzaken hebben.
Waren we 'n explosie/verbrandingsmotor dan zouden we wel raad weten met die vochtarme dus zuurstofrijke winterlucht!

Peter Kindt zei

Ik weet niet of die vlieger opgaat:

Het rubber is namelijk veel stugger bij deze lage temperaturen. De wangen moeten toch vervormd worden tijdens het rijden en daarvoor is dus veel meer kracht/energie nodig.

Daarnaast zal er door contact met sneeuw ook wel meer wrijving met het wegdek ontstaan.

Verder denk ik dat de Rohloff en ketting een grotere weerstand hebben deze dagen.

Maar ach, het is al heel prettig om zonder onderuit te kunnen glijden warm naar het werk te kunnen fietsen :-)

Peter

Mick zei

Nee dat lijkt me niet: Een treinwiel heeft de laagste rolweerstand en hij lacht nooit (want heeft geen wangen).
Alleen een treinwiel wordt niet aan de bestrating blootgesteld.Het superhard oppompen vd band (boven de 6 atmosfeer)geeft de hoogste rendementen (maar weinig comfoor).
In elk geval lijkt het vervormen van de wangen me geen doel op zich...toch?

Peter Kindt zei

Mee eens, het vervormen is geen doel op zich. Maar het lijkt me dat de druk en niet zozeer de stugheid van het rubber bepaalt in welke mate de band ingedrukt wordt (en dus de wangen moeten vervormen). Snelle bandjes hebben dan ook vaak hele soepele wangen om daar weinig energie in te verliezen.

Maar: ik ben geen expert op dit gebied, zelfs geen enorme ervaringsdeskundige.

Mick zei

En het is natuurlijk ook zo dat het profielrubber bij 'n auto 'n veel groter deel uitmaakt van de band dan bij 'n fietsband, zodat de plasticiteit van het bandraakvlak (dat niet onder de banddruk staat)bij ons ook 'n minder grote rol zal spelen.
Behalve misschien op het remgedrag? Voorzichtig aan dus is 't devies, zelfs met 'n velomobiel!

marcel beekmans zei

hey peter, en merkte je het verschil met de rolweerstand?
lijkt me wel, wand kon zondag al duidelijk het verschil merken met wegen die "schoon"waren en niet...

ik had ook het idee dat men in almere in het algmeen wel gewend ijn aan die velo;s hoor, toen ik zaterdagavond me ging met boodschappen doen vertelde die pipo ben even de naam kwijd dat er er best veel quetsen en mango's zijn in almere en die mensen maken natuurlijk ok veel kilometer's dus ik denk dat de plaatselijke bevolking die dingen vak al wel kend...ik ben vanmorgen even naar de bijlmer gereden met de sunrider, en daar denken ze volgens mij echt dat je buitenaarts bend ofzo:P

hopelijk komen we elkaar nog eens tegen zou leuk zijn:P ik wad de kleur vergete van je velo.... anders was ik wel ff babbeltje komme maken maar nu onthouw ik het wel, elly en jules van de ALF hebben ook een rode verstile,

hey doe voorzichtig aan met jaarwisseling!! en nog op naar de 10.000 km's he!!

groetjes marcel,

Corn-Dolly zei

Hoi Peter
Gefeliciteerd met je Versatile.
Mooie kleur. Heb je die van Wilfred van Norel gezien? (met de 2 kerstboompjes op zijn dak)
Ik heb 7 jaar voor Copijn Boomchirurgen Utrecht in de daktuinen van ING hoofdgebouw gewerkt (tot 2001) in de volksmond de Kabouterhut.
Leuk te zien dat er verschillende ligfietsers daar werken.

Peter Kindt zei

Ja, Wilfred heb ik gesproken en zijn versiering mogen aanschouwen. Ook heel mooi die flip-flop kleur.

Heb je de bomen in/rond de Amsterdamse Poort aan het Bijlmerplein verzorgd, het oude hoofdgebouw? Ik vind het een fijn gebouw om in te werken, zeker ook door de open ruimtes en het groen dat erin verwerkt is.

gr. Peter