maandag 5 januari 2009

IJzel

Vanochtend dus met een korte mouwen shirt en thermojackje op pad gegaan en het dekzeiltje helemaal losgeritst. Er stond een koud noord-oostelijk briesje, maar dat is prettig wind mee op de heenweg. Ik heb het geen moment koud gehad. Bijkomend voordeel is het zicht op de km-teller, wat ik niet heb met gesloten dekje. In het schijnsel van een enkele lantaarnpaal kon ik zien dat mijn kruissnelheid in de luwte van de dijk 32km/hr was.

De Hollandse brug rijd ik op via de weg die tijdelijk is aangelegd naar het pontje dat nu uit de vaart is. Daar was dus niet gestrooid en de 180 graden bocht de brug op ging wel heel gemakkelijk... Mijn achterwiel besloot in een slip alvast in de goede richting te gaan staan. Ik was al flink afgeremd voor die bocht, dus gevaarlijk of stressvol was het niet.

De stukken daarna waren minder goed gestrooid dan rond Almere. De vorige ijzeldag in december was dat overigens precies andersom. Rond Weesp en de Gaasperplas waren nu hele stukken fietspad door ijzel bedekt. Ik ben daar door meerdere fietsers gewaarschuwd, een prettige gedachte dat men oog voor elkaar heeft. Velen liepen met fiets aan de hand en bij een enkeling was het ook duidelijk te zien dat er een valpartij aan vooraf gegaan was. Ik kon rustig doorfietsen, waarbij het achterwiel soms wat grip verloor, maar de fiets steeds prima rechtuit bleef gaan. Echt fijn!

's Avonds terug naar huis was het nog een stuk kouder en kwam de wind schuin tegen aanzeilen. Ook nu, met hetzelfde kledingpakket, was het niet koud in de Versatile. Er lag nog steeds veel ijs op de paden en ik denk niet dat dat de komende dagen verdwijnt. Het schijnt dat het effect van strooien bij de strenge vorst die verwacht wordt nihil is.

Eloine is op dit moment voor het eerst met de Versatile op pad. Ze is naar een vriendin in het dorp. Ben benieuwd hoe het haar in het donker en de kou bevalt; ze heeft tot nu toe alleen 2x een stukje bij daglicht in Dronten proefgereden.

4 opmerkingen:

Mick zei

Ik ga morgenochtend in de VAW van huis met ouderwetse toeclips aan de pedalen: Dan kan ik m'n gewone (warme) schoenen aanhouden want veel bodem heb ik niet echt voorin.
Vanmorgen met de auto uit werken gegaan uit angs voor pech onderweg (vastvriezen aan 'n alu velg of zo...).
Schande natuurlijk!

Mick zei

En de bedoeling was dan daar dit plaatje bij te zetten-Met dank aan Marcel. Hoezo cameleon?

Peter Kindt zei

Mijn schoenzolen zijn redelijk dik, maar door het metaal van het click-systeem komt heel veel kou binnen (lees: verdwijnt heel veel warmte). Ik vrees een beetje dat overschoenen daar niet heel erg bij zullen helpen.

Vandaag vroor damp/zweet zelfs aan de buitenkant van mijn jackje vast... Toch zelf nog lekker warm.

Mick zei

Mijn voeten zijn vanmorgen ook goed warm gebleven met de toeclips.Dat zouden ze ook wel zijn met m'n overschoenen hoor maar ik baal ff van al die 'voorbereidende handelingen'.
In de pedalen schuiven kost me wel iets meer moeite en m'n tenen zijn ietsie vervrommeld maar ik ging er -na inrijden- net zo snel mee als de SPD's.
Ik heb bij Bovenkerk over 'n meertje gereden en schaatsers ingehaald: Kicken man!
Misschien doordat 't ijs wat besneeuwd was had m'n achterwiel zondermeer continu grip.Als over het asfalt gaan.
Maar ik heb wel wat afstand tot de langzamere schaatsers gehouden (ken m'n remweg dan niet).
Kan ik iedere velomobielist aanraden.Want wanneer kunnen we weer het ijs op?
Groeten uit Mokum