donderdag 15 januari 2009

Banden

Onder ligfietsers en velomobilisten komt de bandendiscussie vaak naar voren. Ik heb helemaal niet veel vergelijkingsmateriaal en verder ben ik ook niet van om het goede bandenvergelijksingswerk van Wim S over te doen. Toch ben ik natuurlijk ook geinteresseerd in de bandenkeuze. Ik wil graag dat mijn banden zo snel mogelijk zijn, niet lek rijden, goede grip hebben en oneindig lang meegaan. Ik gok overigens dat ik op een paar van deze criteria wat consessies moet doen...

Mijn Versatile zou dus standaard afgeleverd worden met 3 HPV banden, maar aangespoord door de goede ervaringen van dikke banden en dan ook met name de Moiree, heb ik V71 af laten leveren met een 47(?) Moiree achter en de standaard HPVs voor. Door gebrek aan vergelijkingsmateriaal kan ik weinig zeggen over snelheid. De grip van deze combi vind ik zeer goed, maar de grootste sprong voorwaarts is natuurlijk de stap van een 2- naar 3-wieler. Op natte wegen en op ijs hoef je niet bang te zijn om om te kieperen. Verder heb ik ook nog niet lekgereden en zijn de banden ook nog niet op, dus kan ik over de overige 2 criteria ook niet veel zinnigs zeggen.

Maar, een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Zo zien mijn HPVs er met dit weer standaard uit:

Er verzamelt zich zeer veel troep, met name zand, aan de band. Ik kan me niet voorstellen dat dit ergens bevordelijk voor is, anders dan voor versnelde slijtage. Na de band even schoongeveegd te hebben, komt onderstaand beeld tevoorschijn. De band lijkt na 860 km nog geen rubber kwijtgeraakt te zijn, maar heeft wel allerlei zand en hele kleine steentjes in het rubber opgenomen. Er zijn kleine blaasjes en kleine gaatjes in de buitenste laag ontstaan:

Dit staat in groot contrast tot de staat waarin de Moiree achter zich bevindt. Deze is veel schoner en er is geen spoor van slijtage van de toplaag te zien:

Heeft iemand soortgelijke of tegengestelde ervaringen, of een verklaring voor bovenstaande? Ik hoor het graag!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Peter,
zie het ligfietsforum.
en over 2000 km (nog 3 maanden koud en nat weer te gaan) spreken we elkaar wederom.
Jaap P.

rv zei

Misschien omdat de voorbanden vaker dicht bij de berm komen / door de berm gaan?

Groet, René

Mick zei

Waarschijnlijk is 't niet bij je behaalde snelheid en de nieuwstaat van je velo maar kijk toch even de sporing na...
Bijvoorbeeld door 2 lange(rechte) rails tegen je wielen te klemmen (stukje tapdraad door je spaken en 'n kort stukje rail aan de andere kant v.h. wiel)en de evenwijdigheid te controleren.

marcel beekmans zei

ik zag op foto no 3 leke toekomstgige lekkeplekjes peter!!! of zag ik dat verkeerd?

Peter Kindt zei

ja Marcel en ik heb niet eens aan mijn band gedraaid om een slecht stuk op te zoeken. De rest van de band is er net zo aan toe. Ik ga echter niet met een pincet troep uit mijn band vissen, ik heb wel wat beters te doen. @Mick: De sporing lijkt me geen probleem, de band is smerig over de hele linie en lijkt niet scheef te slijten. Daarnaast kan ik er vrij snel mee fietsen, stuurt de fiets fijn en kan ik er prima zonder handen rechtuit mee fietsen.

Ik merk het dus wel. Als ze lek gaan en het niet bij 1x blijft, dan komt er iets anders op. In eerste instantie denk ik de dunne Moirees.

gr. Peter

WFvN zei

Dat de Perfect Moiree er beter uitziet, is niet heel verwonderlijk. Achterbanden slijten doorgaans veel minder hard dan de voorbanden bij een velomobiel. Dat hoeft dus verder niets te zeggen over de band.

Peter Kindt zei

Wilfred,

het is me bekend dat de voorbanden sneller slijten, ze krijgen ook meer te verduren. Maar vind jij dan dat ze er naar omstandigheden goed (genoeg) uitzien?

gr. Peter

Teun Geeroms zei

Hallo Peter, misschien wat laat maar ik had 3 PM 47mm op mijn flevo alleweder liggen, na 2000km vooraan, zonder "bandjes peuteren" zagen ze er als nieuw uit, dus die HPV's vind ik er maar verdacht uitzien... Bij mijn mango passen de PMs niet dus probeer ik nu kojaks, hoewel die wel niet zo lang mee zullen gaan, bieden ze een goed comfort en zijn ze snel.
Groeten, Teun