maandag 12 januari 2009

54 km/hr

Vandaag vroor het niet meer en waaide het behoorlijk uit het Z-W: windkracht 5-6 op het IJsselmeer, i.e. 4(?) langs het Gooimeer. Toch ging het vanochtend nog redelijk rap, kruisend op +-26-30 km/hr. Er lijkt echt een redelijk verschil te zijn in temperaturen onder en boven nul, want bij de strenge vorst had ik vooral 's ochtends ruim meer dan een uur nodig voor mijn 26km.

Terug naar huis ging het echter nog een stuk sneller. In iets minder dan 53 minuten, gemiddeld 29.6 km/hr, ben ik thuis gekomen. Mijn maximum snelheid was 54 km/hr in de afdaling van de Hollandse brug, maar later op de dijk trok ik op het vlakke ook nog even door tot 52 km/hr, met de wind schuin van achteren. In het donker en met nog steeds een vrij nat en glad wegdek, is dat nu wel zo'n beetje de max-snelheid die ik aandurf. Het sturen gaat bij deze snelheden ook bij vlagerige wind nog prima; het zit hem eerder in het zicht. Plassen, ijs, zand en kuiltjes zijn lastig heel ver vooruit te zien in het donker en bij deze snelheden komt het allemaal rap op je af ;-)

Verder had ik vandaag 2x last van minder prettige omstanders. De reacties bij de fietsenstalling op het werk en onderweg zijn vrijwel allemaal positief. Mensen vinden het een fantastisch of stoer ding, willen er van alles over weten, beginnen te zwaaien of vriendelijk te lachen. Verder geven auto's me zeer veel ruimte, blijven ze vaak op afstand achter me rijden, geven voorrang waar ik het niet heb etc. Op de terugweg kwam ik echter wat schoffies tegen in de Bijlmer die met vuurwerk naar fietsers aan het gooien waren. Ook vlak voor mijn Versatile gooiden ze (overigens tamelijk onschuldig) vuurwerk op de grond. Ik ben daar als de dood voor en was tot vandaag erg blij dat ik de oud-en-nieuw-periode zonder dit gedoe doorgekomen was. Een stukje verderop begon opeens iemand uit een groepje recht naar/achter mijn fiets aan te rennen. Ik neem aan dat dit overenthousiasme voor moest stellen, maar prettig vind ik het niet...

4 opmerkingen:

marcel beekmans zei

oeiiiii!!!! ik was uit gestapt en ff de wind van voren gegeven!!! dat heb ik 1 dag voor oud en nieuw ook gedaan toen ik met de unnie naar noord, en werd er ok een rotje vor me gegooit,,,, denk niet dat ze dat nog es doen hoor!!! ik ben alles behalfe agresief maar haloooo er zijn grnezen hooor!!! oeiii 54 km/h is wel lekker hoor!!:D

goed bezig peter!!!

Mick zei

Bij mij ging 'n jochie laatst demonstratief op het fietspad staan als 'jezus aan het kruis'.Ik zag wel aan zijn gezicht dat hij genoot van zijn grap dus lachte terug.
Zoals verwacht sprong hij op tijd opzij...
Op 'n vreemdsoortige fiets als mijn 'bankdrukfiets' zoals ik gisteren deed voel ik me 't minst 'n bedreigde diersoort.Dat komt niet alleen door de grotere hoogte maar vooral door de spiergroep die ik dan 'bewerk' (zie afbeeldingkje).20 Km naar 't werk & terug is daarmee ook echt wel genoeg!

Peter Kindt zei

Geinig bedacht, maar doe mij maar de gewone roeibeweging ;-)

Vroeger heb ik veel en tamelijk hard geroeid, maar nog nooit op een roets gezeten, moet er toch maar eens van komen. Lijkt me een heerlijk trainingsapparaat, een stuk fijner dan de roei-ergometer die we hier hebben staan...

Mick zei

Ik denk er aan om komende Alf-Zondag weer met de 'Gewone roeifiets' de Thys 222 te gaan.
Maar dan óók geen experimentele snekcoating/dyneema combinaties meer (waardoor de vorige rit zo'n aanfluiting werd) maar 'n solide ketting over 'n 'silent cluch'-naaf.
Zal ook wat van 't weer afhangen...