donderdag 27 november 2008

London

Omdat ik de afgelopen dagen voor cursus in London moest zijn heb ik maandag tot en met woensdag niet kunnen fietsen. Mijn inspanning heb ik wel gehad door in de avonden hele stukken door de stad te lopen op nieuwe schoenen. Naast het (opnieuw) aftikken van een hoop toeristische hotspots en hoop blaren opgelopen.

Het viel me op dat er steeds meer fietsen in London te zien zijn. Veel van hen rijden rond met kapjes voor de mond en bij gebrek aan fietspaden wurmen ze zich door het overige verkeer heen. Twee weken geleden was ik in Parijs en daar staan nu op elke straathoek witte fietsen. Met een pasje kun je daar een fiets meenemen en ergens anders weer achterlaten. Het lijkt erop dat ook in deze wereldsteden de fiets een rol gaat krijgen.

Een andere interessante ontwikkeling ontdekte ik toen ik met een (Franse) Londense bankier sprak. Hij ging die avond zijn huur heronderhandelen. De huizenmarkt is daar dusdanig ingestort dat je naar je huisbaas kunt gaan en je huur sterk omlaag kunt onderhandelen, want anders ga je weg en huur je zo iets anders voor een stuk minder. In Nederland zullen we dit niet zo snel zien (omdat onze huizenmarkt nog steeds vrij krap is en de kredietcrisis hier niet zo hard zal toeslaan als in hartje London), maar toch vind ik het wel een aardige illustratie van de veranderingen die deze dagen plaatsvinden.

Geen opmerkingen: