vrijdag 7 november 2008

In den beginne...

Een conformist ben ik nooit geweest. Een van de eerste afwijkende keuzes die ik in mijn leven gemaakt heb, was op 11 jarige leeftijd te kiezen voor een school op 20 km afstand, daar waar alle klas- en dorpsgenootjes 5 km verderop hun onderwijs tot zich namen. De stap om vervolgens de treinkaart in te leveren en het stuk dagelijks te gaan fietsen, was de volgende...

Al ploeterend tegen de wind in, langs de Oude Rijn, dacht ik al af en toe aan een ligfiets. Toch duurde het nog jaren, na een verhuizing in mijn PhD periode, voordat ik mijn, eerste ligfiets aanschafte. Het was een zelfbouw Flevobike, met kantel-knik-besturing, waar ik met veel plezier een jaar of 2 op gefietst heb. Het fietsen met losse handen, de grote wendbaarheid en de grote snelheid waren heerlijk. Na die 2 jaar wilde ik wel graag een wat completere fiets, inclusief bagagedrager, standaard, verlichting, spatborden etc, en toen heb ik de Flevobike weer verkocht en een tweedehands hurri aangeschaft. Daar fiets ik ondertussen alweer enkele jaren met veel plezier op.

Na mijn promotie heb ik een baan in Amsterdam gevonden en hebben we een huis gekocht in Almere Haven. Een van de vele eisen waaraan het moest voldoen was dat het op ' fietsafstand' moest liggen, waarbij ik 25 km als max had bedacht. Het zijn er 26 geworden, maar dat wel voor een prachtig huis op een fantastiche locatie. Ik wilde op fietsafstand wonen, omdat fietsen voor mij de manier is om aan mijn sportuurtjes te komen, op gewicht te blijven, wat buitenlucht te happen en een dagelijks rustmoment te hebben. De 26 km vond ik wat veel voor de hurri en ik zag ook op tegen gladheid, donker en nattigheid in het winterseizoen. Daarom heb ik besloten een velomobiel (Versatile) te bestellen, daarover meer in een volgende blog.

Omdat ik snel veel zwaarder werd, ben ik in afwachting van mijn velomobiel, toch weer op de hurri gestapt en alweer op streefgewicht na 13 kilo afgevallen te zijn in 4 maanden. Ik fiets nu dagelijk met de hurri naar het werk langs een prachtige route prachtige route Een beetje afhankelijk van mijn puf en de wind, doe ik er 45-55 minuten over van deur tot deur. Dit is net zo snel als met de snelbus (over busbaan en vluchtstrook) en veel sneller dan met de auto. Ik ben benieuwd of het straks met de Versatile net zo snel gaat!

Geen opmerkingen: