vrijdag 21 november 2008

Zwaar weer

Net nadat ik de kinderen naar school had gebracht begon het hard te hagelen. Mijn petje bood uitkomst. Ik draag het pas sinds kort; voorheen was forse regen of hagel een pijlijke zaak voor het gezicht. De hagel hield snel op, maar de wind niet. Langs het Gooimeer ging het nog prima, omdat de wind uit west tot noord-westelijke richting kwam. Ik fietste dus mooi aan de hoger wal. Op de Hollandse brug en in de polder van het Naardermeer was het echter bar en boos. Fors werken om de vaart erin te houden en flink moeten bijsturen en tegenhangen om de rukwinden op te vangen. Vooral de wielen van mijn hurricane lijken een hoop wind te vangen. Gek eigenlijk, want die bestaan toch vooral uit gaten tussen de spaken...

De enige fietser die ik buiten de bebouwde kom tegenkwam was een zwoegende mountainbiker. Ik probeerde nog wat opbeurends te zeggen toen ik er (relatief) hard voorbij knalde, maar hij kon de opmerking "tjonge, het waait echt hard he?" niet waarderen. Hij keek wat bozig opzij, zal wel wat van afgunst in gezeten hebben. Op het werk aangekomen was ik eigenlijk best trots op het feit dat ik zo gemakkelijk door deze wind heen was gefietst, fysiek dan. Een paar maanden geleden zou ik het er een stuk zwaarder mee gehad hebben als ik het al gered zou hebben. Ik ben de afgelopen maanden door het vele fietsen echt veel fitter geworden (naast de 13kg die ik erdoor afgevallen ben).

De terugreis ging voorspoediger, maar ook nog een hagelbuitje meegepakt. Dit leek me al met al een ideale dag voor de Versatile. Alleen begreep ik via de mailinglist dat de velomobilisten vandaag misschien wel meer last hebben gehad. Het is toch het seizoen dat ik misschien af en toe eens een weerbericht moet lezen...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Peter,
Tussen gebouwen is het door de verradelijk winden nog meer oppassen (zie mijn bijdrage op het forum). In het openveld valt het best mee, ook met een Versatile. Dan is het genieten dat de tegenwind echt veel minder vat op je heeft. Je gaat echt sneller dan op de openligger. Oke, minder voordeel met wind mee. En dan die hagelbuien, die vallen op je regendakje en alleen fijne miezer komt er vanaf de zijkant onder door. Zelfs bij 3 grd nog steeds korte broek en enkel shirt.
Jaap - eenzame fietser, maar niet voorover gebogen - P.

Peter Kindt zei

Dat is mooi om te horen. Mijn route (waar een link naar staat op de blog) gaat voornamelijk door volledig open landschap. Verder kom ik door Weesp en een stuk Bijlmer, maar beide zijn dusdanig dicht bebouwd/beschut dat ik er nog geen last van vlagen heb gehad.

Het dakje lijkt me ook het beste van de head-in en head-out werelden te combineren.

gr. Peter

Peter Kindt zei

Hum Jaap,

lees net pas dat je gisteren schade opgelopen hebt. Vervelend :-( Hopelijk kan het fatsoenlijk gerepareerd worden,

groetjes Peter

Anoniem zei

Peter, een wat late reaktie:
stuk ducktape aan de binnenkant en een mooie strip reflectietape over de beschadiging (en voor de symetrie ook aan de andere kant) ziet het er weer netjes uit. Voorlopig nog geen reparatie (dat betekent toch de hele voorkap opnieuw spuiten?).
Met sportieve groet. Jaap P.