donderdag 20 november 2008

Kosten Versatile

Omdat vrijwel iedereen in eerste en tweede en verdere instanties nogal schrikt van de aanschafprijs van een velomobiel (vooral automobilisten), heb ik de kosten even doorgerekend van de verschillende alternatieven die ik heb voor mijn woon-werk-verkeer. Mijn werkgever vergoedt een volledige OV-jaarkaart, of bij alternatief vervoer, een vergoeding gelijk aan de bus/treinkosten voor het woon-werkverkeer. In mijn geval is dat ongeveer 140 euro per maand. Als ik met de auto zou komen, zou ik zelf opdraaien voor parkeerkosten. Dit resulteert in het volgende totaalplaatje:



Een paar opmerkingen:
-onderhoud Versatile: 6 nieuwe banden per jaar a 25 euro + 100 euro overig
-sinds ik fiets heb ik mijn abonnement bij de gym hier op het werk opgezegd
-ik heb gebruik gemaakt van het fietsenplan en dus 749 euro bruto salaris kunnen gebruiken voor de aanschaf van de Versatile
-de rente/opportunitykosten van de Versatile en van de auto-optie heb ik niet meegenomen

Het OV zou iets gunstiger uit de kostenvergelijking mogen komen, omdat daar geen rente/opportunitykosten aan verbonden zijn en ik bij Versatile/auto toch ook nog af en toe gebruik zal moeten maken van OV. Dit is echter niet genoeg om het gehele gat van EUR 968,- met de Versatile te overbruggen.

De kostenoverweging is voor mij zeker niet van doorslaggevend belang geweest. In dat geval zou mijn huidige Hurricane of een nieuwe 365-dagen fiets als de Greenmachine hoogstwaarschijnlijk nog beter uitkomen.

2 opmerkingen:

Peter Kindt zei

Nu ik deze maand voor het eerst de woon-werk-vergoeding uitgekeerd heb gekregen, blijkt dit 'slechts' 104 euro te zijn. Hiermee is het financiele verschil tussen Versatile en trein wat kleiner dan getoond in het overzicht.

Anoniem zei

tjonge... meer dan 8000,- euro voor iets waar je 11 maanden (!) op moet wachten , tja liefde maakt blind , denk ik dan .