maandag 10 november 2008

De keuze voor een Versatile

Nadat ik bedacht had dat ik een velomobiel wilde aanschaffen voor 52km/dag forenzen, moest ik nog bedenken welke en een keuze maken tussen tweedehands of nieuw. In aanmerking kwamen de Quest, Versatile en de Alleweder. Ook de buitenlandse velomobielen heb ik kort overwogen, maar om verschillende redenen vielen deze snel af in het keuzeproces.

Normaal gesproken zou ik een dergelijke uitgave zeker tweedehands doen, maar de 2e hands markt voor velomobielen is absoluut niet te vergelijken met die voor auto's, kinderfietsen, wandelwagens, kasten etc. Door de lange wachttijden voor nieuwe velomobielen en de relatief lange levensduur, is de markt volledig overspannen. De Amsterdamse huizenmarkt van begin 2008 is er niets bij. Het meest aansprekende voorbeeld is dat de 1-jaar oude Quest van Wim S. voor 150% van de nieuwwaarde is verkocht...

Voor de uiteindelijke keuze heb ik me laten leiden door een aantal zaken:

1) ik wil het hele jaar door kunnen fietsen, om buiten te komen, mijn dagelijkse inspanning te hebben en ook flink af te vallen. Ook bij slecht weer, moet er geen enkele belemmering zijn om in de velomobiel te stappen.
2) ik wil niet moeten klussen aan een fiets. Ook het schoonhouden van ketting, velgen en remblokken is me eigenlijk al teveel. Ik wil een fiets gewoon gebruiken.
3) ik wil niet te lang moeten wachten op een fiets. De wachttijd van een Quest (3-4 jaar) zou ik zeker moeten overbruggen met een 2e hands fiets.
4) ik wil een complete fiets, inclusief goede verlichting, regenzeiltjes, remmen, spiegeltjes, bagageopbergmogelijkheden, knipperlichten etc.

De Alleweder viel voor mij af op punt 2 (en enigzins op punten 1 en 4). Het grote voordeel van de Quest tov van alle andere velomobielen is de hogere snelheid die ermee behaald wordt. Dit was voor mij echter geen doorslaggevende eigenschap (snel is ook nog eens slecht voor afvallen ;-)) Het grote voordeel van de Versatile ligt in het onderhoudsarme gehalte van onder andere de aandrijving. De ketting ligt volledig afgesloten en de Rohloff naaf ipv derailleur spreekt mij ook zeer aan. In combinatie met het dakje is het in mijn ogen ook de meest geschikte 365-dagen fiets.

Dus na goed en wel gesetteld te zijn in ons nieuwe huisje, ben ik begin februari naar Dronten afgereisd om de Versatile uit te proberen en uiteindelijk ook te bestellen. 12 maanden wachttijd waren me in het vooruitzicht gesteld, maar vandaag kwam het blijde nieuws dat er al sinds vrijdag aan mijn fiets wordt gebouwd. Waarschijnlijk kan ik voor het jaareinde, dus binnen 11 maanden na bestelling, de Versatile op komen halen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Peter,
precies de redenen waarom ik ook voor een Versatile heb gekozen. Afgezien dat ik met een Quest niet door 2 bochten van mijn standaard WW-route kom, dus was het alternatief Mango. Met kerst 07 besteld en sedert de zomer in mijn bezit. Pas met de herfst echt gaan rijden (Taifun is lekkerder in de zomer.)Op mijn route ga ik wel harder, maar ben niet sneller op het werk, aangezien ik Voorhout-Den Haag doe.
Succes en veel sportieve genoegens.
Jaap - heeft nog geen blog - P.