zaterdag 7 februari 2009

Veel neerslag en kruissnelheid ochtend / avond

Hier is dan wel niet de 50cm sneeuw gevallen die Engeland op sommige plaatsen teistert, maar de laatste dagen heb ook ik veel door regen en sneeuw gefietst. Zo ook vanochtend toen ik met Lennart naar zijn voetbaltraining ging met de bakfiets, zonder handschoenen. Dan merk je opeens hoeveel fijner de Versatile is. Het was vanochtend echt koud en ik werd ook echt nat.

Verder is het me opgevallen dat ik ' ochtends een paar km/hr langzamer fiets dan 's avonds. Nu ben ik misschien nog niet helemaal wakker, maar dat hoeft denk ik niet de 4-5 km/hr uit te maken. Verder ligt het ook niet aan de windrichting of de buitentemperatuur. Ook als ik terug naar huis wind tegen heb, ben ik sneller dan 's ochtends. Ik denk eigenlijk dat het komt omdat mijn fiets zelf 's ochtends een stuk kouder is dan 's avonds. Op mijn werk staat de Versatile in een inpandige stalling, waar het volgens mij een stuk warmer is dan buiten. Het lijkt me dat na een paar km de banden heen en terug wel dezelfde temperatuur hebben, maar misschien geldt dat niet voor de Rohloff/kettingloop? Of zou het zijn dat het wegdek 's ochtends veel kouder is?

Verder kan ik mijn snelheid nog wel flink doortrekken als ik me even inspan. Ook gisteren heb ik (in een lichte afdaling) weer 52 km/hr gefietst en op het vlakke kan het ook prima boven de 40. Ik moet dat alleen niet 2 uur per dag willen doen: 's ochtends is nu een gemiddelde van deur tot deur van 25-26 voldoende, 's avonds gaat het tegen de 30. Zoals ik volgens mij al eerder gepost heb, ben ik benieuwd of en zo ja hoeveel sneller het in de zomer zal gaan.

5 opmerkingen:

marcel beekmans zei

dat je smorgens minder "snel'rijd komnt mede door dat je spieren nog "koud"zijn, ik merk dat namelijk ok steets op lange stukken, daarom rij ik het liefste in de avonden:P

Mick zei

Het lijkt me toch dat Lennart, die ik daar waarschijnlijk 'n balletje zie trappen, zo lagzamerhand wel zelf iets kan voortbewegen en niet meer met 'n bakfiets weggebracht hoeft te worden?
Je hebt heel aardige aankoppelconstructies voor achter de fiets zodat je 'n soort tandem hebt...Jong geleerd is oud gedaan!

Peter Kindt zei

Je hebt in principe gelijk hoor Mick. Lennart is 5 jaar en fietst vaak zelf naar school +- 1 km en soms ook wel wat grotere afstanden. De voetbalvereniging is echter wel een redelijk stukje verder en dan is 2x fietsen en een ruim uur voetballen wat veel samen.

Van de 17 kinderen was Lennart overigens de enige die met de fiets gebracht was. Voor een paar is het op loopafstand, de rest komt met de auto...

Mick zei

Peter Man!!!!!!!!!Heb je 17 kinderen???
Nee,ik snap je wel, a'damse humor hé?
Maar ik bedoel ook niet dat hij dan helemaal zelf zou moeten fietsen maar zo iets: http://link.marktplaats.nl/227879776
(Hoewel dan beter een met versnellingen).

Peter Kindt zei

Als ik dat ding achter de bakfiets hang dan heb ik een groot rijbewijs nodig en het ding is te lelijk om achter de Versatile te mogen ;-)

Gelukkig wil hij dolgraag een ligfiets hebben, dus ik verwacht dat het op den duur wel goed komt...

gr. Peter