dinsdag 10 februari 2009

Bodemplaten slopen

De titel doet misschien schade aan mijn Versatile vermoeden, maar dat is gelukkig niet het geval. De betreffende bodemplaten zijn van auto's met kerels met verhooogd testosteron gehalte erin.

Ik rij in Almere Haven 2 stukken over de rijbaan. Een stuk door de havenkom waar geen fietspad is en alle fietsers op de weg rijden (30 km zone) en het stuk tussen ons huis en de havenkom met daarnaast een slecht fietspad dat ik liever vermijd. Beide stukken liggen vol met nare drempels, die echter met de Versatile (maar ook met de hurri) prima op snelheid te nemen zijn, zolang je maar klikpedalen gebruikt. Alle automobilisten rijden hier normaal gesproken zeer behoedzaam, zo ook wijzelf met onze prettig luchtgeveerde C5. (Alleen als we het knopje zouden gebruiken om de auto hoger op de weg te leggen zouden we stevig door kunnen rijden). Ik fiets beide stukken dan ook sneller dan vrijwel iedere auto dat normaal doet.

Maar het eigenaardige/opvallende is dat auto's die mij in de Versatile/op de hurri van achteren naderen (en dan vooral net voor de eerste drempel), me perse willen inhalen. Ik kan de lol daar wel van inzien en minder dan ook zeker geen vaart en zet zelfs wat aan bij de drempels. Gevolg is dat deze mannen (want dat zijn het in 90% van de gevallen) veel te snel over de drempels knallen en daarbij zowel bij het op- als afrijden van de drempels de bodemplaat weten te schaven. Dit resulteert nooit in het afblazen van de inhaalactie. Integendeel, de volgende drempel (en ze volgen elkaar tamelijk rap op) wordt nog sneller genomen, met nog grotere impact voor de bodemplaat. Als het stuk met de drempels voorbij is, spuiten deze figuren er ruim boven de maximum toelaatbare snelheid gefrustreerd vandoor...

Vandaag had ik op de terugweg weer zo'n figuur achter/naast me en deze heeft 3 drempels flink mogen beroeren. Toen hij me uiteindelijk voorbij was kwam hij achter een niet-opgefokte automobilist terecht, waardoor ik gewoon weer aan kon haken op het drempelloze stuk (@42 km/hr). Jammergenoeg moesten de auto's niet het volgende drempelstuk op, anders had ik de gefrustreerde kerel weer even in kunnen halen...

2 opmerkingen:

marcel beekmans zei

hahahahahaha geweldig peter!!!!
zal leuk geweest zijn as je hem weer inhalen kon he!!!! echt geweldig!!!

Mick zei

Op weg naar Aalsmeer bevindt zich 'n vergelijkbare wegindeling:Op de Hoofdweg zijn verkeersbulten in het asfalt gemaakt waar je met de auto maar met 1 wiel langs kan komen.
Omdat het fietspad me teveel rammelt kies ik daar voor de geasfalteerde autostrook en 'lok' de zware wagen achter me op de blokken waar ík met de AW (of tweewieler) in z'n geheel langskan!
Hierna -als er al auto's zijn zo vroeg- schiet ik wel het fietspad op want ik weet dat passeren ternauwernood gaat.
Maar juist in de Alleweder kunnen ze me wettelijk niets maken!