vrijdag 27 februari 2009

Tweede lekke band...

24 km na de lekke band LV van gisteren liep vandaag de rechtervoorband leeg op km-stand 1812. Misschien heb ik ook rechts iets opgepikt dat nu pas door de band heen geprikt heeft, misschien zijn de bandjes toch op aan het raken, misschien ligt het aan het weer, misschien is het botte pech.

Deze keer kon ik niet doorrijden tot mijn eindbestemming; een paar km voor mijn werk, al in de Bijlmer, hoorde ik iets sissen (klonk alsof er iets aanliep ipv een leeglopende band) en zakte de fiets rechtsvoor weg. De km's daarvoor twijfelde ik net als gisteren al aan de wegligging, maar hoopte deze keer dat een verschil in bandenspanning of iets dergelijks de oorzaak zou zijn...

Ik heb mijn spulletjes uit de fiets gehaald en de Versatile op zijn zijkant in het gras gelegd. Zo kon ik makkelijk en snel de band vervangen. Nu heb ik wel de nieuwe reserve buitenband erom gelegd, omdat ik geen zin had ter plekke de buitenband uit te gaan zitten pulken. Na een minuut of 5-10 was ik weer op pad.

Nu begrijp ik ook waarom anderen meer dan 1 reserve binnenband bij zich hebben. Ik ben dan ook in de lunchpauze even langs de halfords gelopen om 2 nieuwe binnenbanden te halen en heb gelijk ook even de award-winning hoge drukpomp meegenomen (aanbieding 14,99). Het is een fijne pomp, thuis hebben we deze al een paar jaar. In de Versatile had ik het meegeleverde pompje liggen, maar die geeft niet veel lucht per slag en ook niet heel veel druk. De halfords pomp, die verrassend licht is voor zijn grootte, past prima naast het achterwiel en dus ben ik prima voorbereid op een volgend lek (liever niet te snel...)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat voor een pomp heb je gehaald (aangezien het een 'award-winning' type is).

'k Heb zelf de Topeak JoeBlow Sprint (a 50 euri) en die bevalt heel goed.

Peter Kindt zei

Het ding heeft echt niet meer naam dan er in de blog staat ;-) "Halfords hoge drukpomp". Deze heeft erg goed gescoord in o.a. testen van de consumentenbond, kassa! en het AD. Het plaatje is ook van de betreffende pomp. Stevig, licht, klemt goed op het ventiel. Franse ventielen pompte ik er altijd met een verloopnippel mee, alhoewel dat vast ook wel anders kan...

Mick zei

Ja Joeblow, je ziet die tendens naar steeds grotere pompen...