donderdag 26 februari 2009

Eerste lekke band

Na 1788km is het dan zover: mijn eerste lekke band met de Versatile. Waarschijnlijk is het lek wel al een paar km eerder ontstaan; Op weg naar huis merkte ik de laatste paar km dat de fiets wat naar links trok. Ik kon echter nog prima sturen en de snelheid zat er ook nog wel in. Ik hoopte (tegen beter weten in?) dat het lag aan de wind of aan het feit dat het wegdek niet helemaal recht liep.

Thuis aangekomen bleek er inderdaad wat lucht uit de linkervoorband gelopen te zijn. Ik heb vervolgens de binnen- en buitenband van de fiets afgehaald (na een speelgoedstofzuiger van mijn dochter als krik geplaatst te hebben) en die mee naar binnen genomen. Na mijn vorige bericht over alle ingereden rommel in de HPVs viel de staat van de band me eigenlijk reuze mee. Er zitten wel meerdere kleine putjes in, met her en der nog wat glas/steen daarin, maar verder is er geen slijtage te zien. De steentjes heb ik eruit gepeuterd, waaronder hopelijk ook de boosdoener van het lek. Het gaatje in de binnenband zat iets naast het midden en dus kon de extra versteviging onder het loopvlak van de HPV waarschijnlijk geen hulp bieden. Ik ben overigens blij dat ik thuis gekomen ben en niet onderweg in het donker in de regen heb hoeven klussen. Ik heb dan wel een reserve binnen- en buitenband in de fiets en een minilampje voor wat verlichting, maar hoop die nog even niet nodig te hebben.
Het afhalen van de HPV kostte me overigens een stuk meer moeite dan deze er later weer op te leggen. Misschien dat de band binnen wat opgewarmd en dus opgerekt is?

Na alle berichten over het hoge aantal lekke banden die velomobilisten treffen en het slechte weer (inclusief zand en steentjes op het natte wegdek) ben ik voorlopig wel tevreden met mijn lekfrequentie, voorzover aan de statistiek van 1 lekke band enig waarde gehecht mag worden...

Geen opmerkingen: