maandag 6 april 2009

Stampede

Op het ligfietsforum en op blogs van anderen had ik wel al gelezen dat velomobielen en paarden niet altijd lekker op elkaar reageren. Tot nu toe ben ik slechts een enkele keer een paard tegengekomen. De eerste keer was met de oliebollentocht, toen de velomobielen zwaar in de meerderheid waren tegenover het beest dat een kar voortrok. Daarna ben ik nog wel een keer of 2 op mijn route 1 of 2 paarden tegengekomen. Een paard van achteren naderen lijkt me niet zo'n probleem en de keren dat ik een paard tegemoet kwam ging het elke keer goed door langzaam/stapvoets te rijden.

Vandaag kwam ik Weesp uitgefietst (langs de burcht in de richting van Muiderberg) en draaide over de rammelende klinkertjes de brug op. Daar werd ik ineens frontaal geconfronteerd met een roedel van 15 paarden en bijbehorende meisjes. Ik besloot niet hard te gaan remmen en liet de Versatile stuiterend over de klinkers uitrollen. Dat ging goed tot ongeveer halverwege de groep. Toen trok 1 paard het niet meer en besloot zich om te draaien en er vandoor te gaan. Binnen een fractie van een seconde besloten alle andere paarden die ik nog niet voorbij was zich om te keren en de chaos was compleet (er reed ook nog een auto achter me en ik had net een fiets ingehaald). Toch wel een indrukwekkend gebeuren als al dat vlees in beweging komt. Gelukkig bleven alle meisjes in het zadel en heeft niemand zich bezeerd.

De begeleidende juffer op de fiets kwam nog even in vriendelijke bewoordingen vertellen dat ik niet zo hard moest fietsen in de buurt van die beesten, omdat ze flink schrikken van het geluid. Ik gaf aan dat ik normaal rekening houd met paarden, maar ze daarvoor wel gezien moet hebben. Ik ga mijn vaart echt niet tot stapvoets minderen voor iedere bocht die ik niet kan doorzien, omdat de mooi-weer-paardrijders misschien wel op pad zijn. Ik vrees dan ook dat het een volgende keer dat ik opeens oog in oog met paarden kom te staan het niet veel anders zal gaan.

Met het mooie weer zijn er de laatste dagen wel een stuk meer obstakels op het fietspad/de weg te vinden. In de Bijlmer loopt iedereen weer buiten (en kijkt absoluut niet op of om bij het betreden van het fietspad) en verder kom ik veel wielrenners, wandelaars en skeeleraars tegen. Wat dat aangaat is het wel gunstig om in het najaar of in de winter de eerste km's te maken met een velomobiel. Tegen de tijd dat het druk wordt op je route, weet je precies wat wel en niet kan/past.

2 opmerkingen:

Quemo zei

Die juffrouw heeft het inderdaad niet helemaal begrepen. Zoals je al zegt: je kan niet voor elke bocht rustig aan doen omdat er eventueel misschien een paard rijdt. Wel moet je zodanig rustig rijden dat je tot stilstand kan komen, mocht er iets in de bocht staan.

Maar zij zijn degenen die een onberekenbaar 'voertuig' besturen. Zij zijn dus degenen die verantwoordelijk zijn. Net als jij houdt ook ik rekening met paarden maar het moet niet de omgekeerde wereld worden zoals juffrouw schijnt te willen.

Waar reden ze trouwens? Op de rijbaan, het fietspad of de berm?

Peter Kindt zei

Het was in het centrum van Weesp, waar alleen een rijbaan is. Op een fietspad had ik me wel wat bozer opgesteld ;-)