dinsdag 14 april 2009

Kleine knutselbeurt

Na de reactie van Astrid (V69) op mijn vorige post, heb ik gisteravond niet alleen de linkervoorband vervangen door mijn reserve HPV, maar heb ik ook gecontroleerd of de wielen nog wel goed vastzaten. Tot nu toe had ik nog niet veel open/losgemaakt aan de Versatile, omdat (1) het niet nodig was en (2) ik geen knutselaar in hart en nieren ben. Eigenlijk had ik tot nu toe alleen nog maar de ketting er 1x opnieuw op moeten leggen (eerste tripje) en 2x een lekke band moeten vervangen.

De band was snel vervangen en met het loshalen van het zwarte dopje bleek ook snel dat de enkele imbus die het wiel vastzet ook nog prima vastzat. Ik heb deze nog wel even losgehaald zodat ik ook gelijk even mijn rem weer wat strakker af kon stellen. Wel een mooi systeem, het wiel kwam zo los. De rem staat nu beter afgesteld, maar komt nog niet helemaal terug na een remactie, waardoor deze misschien een beetje aan zal lopen. Ik weet nog niet hoe ik dat moet verhelpen, er was niet heel veel licht en kon niet direct ontdekken waar het veermechanisme(?) zat dat de boel terug moet duwen. Het wiel aan de andere kant zat ook nog goed vast en toen kwam het onverwachte klustoetje: omdat ik met de rem bezig ging, had ik de Versatile in het gras gelegd met de kap open. Nu maakte de kap opeens een hels kabaal tijdens het dichtdoen. De bevestiging van de kap aan een buis van het kantel-mechanisme was blijkbaar was gedraaid, ofwel: ik snap nu ook hoe de kap vastzit.

Eigenlijk had ik dus kunnen volstaan met het vervangen van de buitenband (en het wat losse remkabeltje rustig zo kunnen laten tot mijn eerste servicebeurt bij Tempelman), maar in dit tempo vind ik het helemaal niet erg om de fiets langzaamaan technisch te leren kennen.

1 opmerking:

marcel beekmans zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.