zondag 12 april 2009

Einde levensduur HPV

Er staat op dit moment bijna 3000km op de teller van de Versatile en dat zijn vrijwel allemaal winterse woon-werk-kilometers. Mijn route bestaat zeker niet uit alleen maar strak asfalt en er ligt ook genoeg rommel (steentjes, zand, vuil etc) op de weg. Het lijkt er op dat de Vredestein HPVs die ik op de voorwielen gebruik, daar zwaar onder te lijden hebben gehad. Op meerdere plaatsen is het rubber volledig weg en komt het canvas(?) naar boven/buiten, zie onderstaand plaatje:

Omdat ik 3 HPVs had en achter met een Moiree begonnen ben, kan ik nog even vooruit. De rechterband heb ik bij de lekke band vervangen door een ongebruikte, waardoor ik de initiele rechterband nu nog wel even links om kan leggen. Heel veel tijd zal ik er echter wel niet mee rekken, dus moet ik maar eens een nieuw setje aanschaffen. Ik denk dat ik of de smallere Moirees of de Koyaks ga proberen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Peter,

Even een reactie na het zien van je versleten banden. Mijn HPV's zagen er na ruim 1000 km (opeens) ook zo uit en dat werd snel erger. Bleek dat er een wiel los zat. Wiel vastgezet, banden vervangen en daarna geen slijtagesporen meer op de nieuwe banden. Misschien iets om even na te gaan.
Groet Astrid (Versatile 69).

Peter Kindt zei

Dank voor je reactie Astrid. Ik zal eens goed kijken of het wiel vastzit (ik neem aan dat het eventueel benodigde vastzetten voor zich spreekt?). Heb je het losse wiel ook in stuurgedrag gemerkt? Ik hoop niet dat ik opeens in een snelle bocht een wiel verlies...
Ik had deze slijtage nog niet veel eerder opgemerkt, maar het was me wel al duidelijk dat de HPVs het niet heel lang zouden volhouden. Er zaten al heel snel veel putjes en scheurtjes in de band en dat werden er steeds meer. gr. Peter

Anoniem zei

Hoi,
Nee helemaal niets gemerkt in de bochten..... hij voelde ook niet echt los aan.

Toen ik de banden wilde verwisselen dacht ik.... zal de boel eens goed nakijken. Toen ik de zwarte dopjes er af haalde kon ik de inbusbout aan een kant met de hand aandraaien. Dat hoort niet te kunnen. Die band was er ook het slechtst aan toe.Het was mij al een paar weken opgevallen dat de banden wel erg sleten....oorzaak gevonden dus.
Tja, levensgevaarlijk, leek mij ook. Weer een puntje om regelmatig na te lopen.

Ik denk trouwens ook aan Koyak "zomerbanden". Die zijn volgens mij een stuk sneller dan de HPV's.

Succes ermee, groet Astrid.

marcel beekmans zei

ey die peter!

grappig he van dat bordje lol vond ikok erg raar, maar we zijn wel WEL langs geweest hoor, halooooooo we laten ons niet afschikken door zo'n lullig bordje!!

misschien es iets om met je rooie race momster er hee te gaan:P zijn moie fietspaden daar, enkel neit super breed... zech maar normale fietspaden ahahhaa heeel simpel o er te komme.... pontje centraal station... middelste pontje, weg volgens 2e rechts.. langs het water aan houden en dan gewoon 'twiske "volgens:P nog geen 10 km van amsie:P voor jou i dat kat int bakkie toch:P

e fijne dag veders

groetjes marcel,

ps horen banden wel zo snel te slijten kerel?