maandag 9 maart 2009

record-ritje

Vandaag waaide een redelijke westenwind (5 Bft) en ik had wel zin om een beetje stevig door te fietsen naar huis. Halverwege de rit stond er 32.5km/hr als gemiddelde op de teller en besloot ik om stevig door te blaffen met de Hollandse brug, een paar km dijk en wat bebouwde kom in Almere Haven voor de boeg. Dat gedeelte heb ik vrij fors doorgetrokken met het stuk langs de dijk boven de 40km/hr. Uiteindelijk was ik na 45:07 thuis met een gemiddelde van 34.5km/hr van deur tot deur.

Dit is gelijk aan de snelste (zomer-)tijd op de hurri, waarbij ik twijfel of de Hollandse brug toen wel open was (tot halverwege de zomer moest je daar met een pontje, wat iets korter was en een flink klimmetje uitspaarde). Ik zou op de rechte stukken nog best wat harder kunnen fietsen en vast nog wel wat profijt kunnen halen uit meer wind mee, hogere temperaturen of snellere banden. Toch zal ik proberen niet te vaak te kijken naar de exacte trip-duur. Ik zou dan geneigd kunnen zijn de makkelijke seconden te scoren: er valt best wat tijd te winnen door harder over het Bijlmerplein of door onze wijk te scheuren en dat is nou niet echt vriendelijk voor omstanders... Daarnaast heb ik in deze rit voor het eerst een bandje los van het wegdek gehad: te hard door een scherpe haakse bocht in combinatie met een windvlaag. Gelukkig werkt de reflex blijkbaar de goede kant uit en kwam de fiets gelijk weer recht en was de enige consequentie het meepakken van een stukje (hobbelige) berm.

Maandag is trouwens sowieso al de dag waarop ik meestal het snelst fiets. De weekendrust doet toch zijn werk. Dit zou kunnen pleiten voor werkdagje minder fietsen (woensdag vrij?), maar ik neem aan dat ik vanzelf steeds fitter/stabieler door de week heen zal komen.

1 opmerking:

marcel beekmans zei

kijk maar uit kerel, strak ga je op je kand!!! en dt wil je niet! beetje inhouden dus:Pzal toch zonde wezen zo'n mooie bak!