zondag 26 september 2010

Almere-Almelo

Eindelijk heb ik eens de tijd gevonden en genomen om eens wat wat verder te fietsen met de Versatile. Met mijn vorige ligfietsen heb ik wel een enkele keer langere dagtochten gemaakt met als uitschieter Delft-Enschede samen met Teun, maar tot gisteren was het er dus nog niet van gekomen met de Versatile.

Ik wilde naar Almelo voor een spellenmiddag/avond in een weekend dat de rest van de familie op verjaardagsbezoek zou gaan. Mooi moment dus de Versatile voor iets anders dan woon-werkverkeer in te zetten. Van de week al twee regionale fietskaarten gekocht (behulpzame medewerkster bij ANWB, na mededeling dat ik naar Almelo wilde fietsen, "oh, u wilt dus in de buurt van Almelo gaan fietsen?" "Nee, ik wil er naartoe" "Oh, daar hebben we inderdaad geen kaarten voor"), route uitgestippeld en ingeprent en spullen vrijdagavond klaargezet en als in de fiets geladen. Slaapspullen (matje + slaapzak) konden makkelijk mee, de bergruimte lijkt me meer dan voldoende voor een fietsvakantie.

Na een goede nachtrust om 7hr00 op de fiets gestapt. Ik had bedacht 2x kort te stoppen onderweg en af en toe de weg te moeten zoeken. Met een kruissnelheid van 30km/hr zouden de 115-120km dan rond het middaguur afgelegd moeten zijn. Het ging uiteindelijk behoorlijk sneller, want om 11hr00 kwam ik aan. Onderweg hoefde ik nergens te stoppen, eten en drinken had ik voorhanden in de fiets en de route zat goed genoeg in mijn hoofd zodat ik overal direct door kon fietsen (alleen Garderen ben ik langs een niet-geplande weg uitgereden: 2 km bonus). 29.9 km/hr, top 70 km/hr afdaling naar Apeldoorn.



De route was overigens prachtig. Vooral de stukken over de Veluwe, maar ook het stukje langs het water, parallel aan de A28 (zeedijk) waren echt prachtig om in de vroege ochtend te rijden. Ik heb geen moment geforceerd en kwam eigenlijk nog topfit aan na 4 uur fietsen.

De spellendag was een groot succes, met als gevolg dat de nachtrust naar zondag toe geen enorm succes was. Toch na een goed ontbijt en een kop koffie, vol goede moed weer op de fiets gestapt. De mythe gaat dat het voor Randstedelingen veel verder is naar het Oosten dan v.v., dus de terugweg zou gemakkelijk moeten gaan. Nu zonder licht windvoordeel toch wat harder van start gegaan en dezelfde route wederom zonder pauzes afgelegd. Nu met een gemiddelde van 32km/hr in 3:39.

De Versatile is ook voor langere afstanden een heerlijke fiets!

3 opmerkingen:

Robert-Jan zei

Hallo Peter,

Leuk stukje! En inderdaad, de omgeving is schitterend waar je doorheen gefietst bent.
Omdat ik zelf ook op zoek ben naar een velomobiel (en eigenlijk iets bijzonders wil zoals de Versatile) heb ik je blog met veel plezier gelezen. Wat ik mij afvraag, veel velomobilisten schrijven dat een Flevobike langzamer is dat een Mango of een Quest, en daar zal best een kern van waarheid in zitten. Zelf rij ik momenteel op een Challenge Seiran24 voor mijn woon-werkverkeer tussen Leiden en Utrecht. Ik doe dat minimaal 2 keer per week (dus 240km per week) en mijn gemiddelde snelheid ligt rond de 26,5 km/uur. Kun je mij aangeven wat jij gemiddeld rijd in je Versatile, zeg over een afstand van 60 kilometer, en hoeveel moeite je dat kost? Ik ben namelijk erg benieuwd naar het snelheidsvoordeel van een Versatile ten opzichte van mijn Challenge.

Ik lees/hoor graag van je!

Gr. Robert-Jan

Peter Kindt zei

He Robert-Jan,

Zal mijn best doen je vraag te beantwoorden, leuk dat je ook over een velomobiel nadenkt. Ik herinner me mijn overwegingen en twijfel nog goed :)

Voordat ik de Versatile reed, had ik een Flevobike en een Hurricane. De Versatile is wat sneller dan beide gewone ligfietsen, vooral op rechte stukken en met meer wind (vooral bij zijwind en wind tegen).

Ik fiets zomers 30 km/hr gemiddeld van deur tot deur op mijn ww-route, met wat klimmetjes, bochten en wat verkeer. 's Winters is het net een paar km/hr langzamer, eerder 28 km/hr. Kruissnelheden liggen gemiddeld 's winters op 30 km/hr tot zomers 35. Dit alles is niet op overdreven inspanning, maar ik neem wel altijd een douche na afloop. Zoals je kunt zien in het stuk hierboven, zijn dezelfde snelheden ook op langere afstanden te halen.

De voordelen van een velomobiel (of beter: de Versatile) liggen voor mij vooral in comfort, onderhoudsarm en echt all-weather-proof. Die paar minuten (op mijn 26km ww) winst tellen voor mij niet heel zwaar. Voor langere stukken kan een nog snellere fiets misschien wel uit. De Quest, maar ook Mango en Strata, zijn zeker een paar km/hr sneller. Nu ze allemaal een aanvaardbare levertijd hebben, moet je ze maar eens goed vergelijken op punten die voor jou belangrijk zijn.

Ik zat vroeger in Leiden op school en woonde in Zwammerdam, rijd je dezelfde route, langs de Rijn? Of is er nog een rustigere en snellere polderroute?

groeten, Peter

Lodro Rigdzin zei

Ik ben net (weer) bezitter van een Versatile en ik heb een vraag: ik ben redelijk getraind, maar hoe kom jij aan kruissnelheden van 30km/u? Ik vind de Versatile een zware fiets en mij lukt het meestal niet om boven de 20km/u uit te komen. Ligt het aan mijn manier van fietsen? Natuurlijk, banden, staat van de aandrijving etc, maken het verschil ook.