donderdag 2 september 2010

Aanrijding (nou ja, soort van)

Op mijn vrijwel geheel autovrije route heb ik tot nu toe vrij kundig andere obstakels, zoals fietsers, wandelaars, konijnen, paarden, honden, vossen, plantsoenendienstautootjes etc weten te ontwijken.

Deze keer verliep het anders. Een vrouw op een scootmobiel dacht haar hond wel onaangelijnd te kunnen uitlaten op het fietspad. Toen ik naderde en afremde, probeerde ze het beest naar zich toe te lokken, wat in eerste instantie vrij redelijk leek te gaan. Vlak voordat ik het stel zou passeren besloot het beest opeens recht op mij af te gaan rennen. Aangezien ik geen zin had om stil te komen te staan met een bloeddoorlopen wolf naast me, besloot ik niet verder af te remmen en eens te kijken hoe het af zou lopen. Het domme beest veranderde zijn koers niet en ik ramde 'm dus vrolijk in de zij. De massa van fiets + mijzelf was voldoende om amper iets te merken van het beukje en gelukkig hobbelde het beest ook weer verder.

De scoot-mobiel-mevrouw riep nog iets in de trant van "sorry, maar hij wordt er helemaal gek van" en daarmee was de kous af.

Later op de route werd ik op de klim van de Hollandse brug door een uberfitte racefiets-forens ingehaald. Tijdens de afdaling liep ik uiteraard in door de betere stroomlijn, maar besloot er niet voorbij te gaan en er vrolijk achter te hangen. Vervolgens bleek onze route vrijwel hetzelfde te zijn (een klein 20 km vanaf de brug) en dat hij met 35-37km/hr door het landschap raasde. Blij dat ik er niet voorbij was gegaan, want dan zou er op mij gejaagd zijn :-) Pas in de afdaling bij Driemond ging ik er voorbij om er uiteraard nog wel wat tandjes bij te gooien. Richting de 40 km/hr ging ik vervolgens het Gaasperplas/Bijlmer gebied in, waarbij het stipje in mijn spiegels maar langzaam kleiner werd... 's Ochtends fiets ik eigenlijk zelden zo hard, meestal net wat boven de 30 km/hr. Als hij altijd met de vaart van vanochtend naar A'dam forenst dan is het echt een taaie :-)

1 opmerking:

VeloTeĵo zei

Ha Peter, vanochtend hetzelfde. Ik fiets met mijn Strada Almere-Schiphol. Op de Hollandse brug omhoog met rustig 22/uur. Komt "Angelo" me voorbij op z'n racefiets met 28/uur. Ik voer mijn snelheid eerst wat op om niet te ver achter te lopen en het tij keerd in de afdaling en ga hem voorbij met 52/uur en was hem dan ook weer flink kwijt. Ik heb al jaren "mot" met hem en ben op mijn hoede en ga 33/uur rijden. Niet genog, naast de A6 gaat hij me voorbij met 44/uur. Ik doe dan zoals ik gewend ben met racefietsers en dat is direct "bumperkleven" en volhouden tot de racefietser instort. Het duurt maar even, 44/uur, 43, 42, 41, 49, 39, 38/uur. Nog even denk ik dan is t ie dood. Helaas, het wordt weer 39 en hij houdt het vol tot Weesp. In Weesp moet ik over de markt, al om 6.15 uur is het moeilijk om door te komen en ik loop een flinke achterstand op. Hij is al op de brug AdamRijnkanaal als ik de provinciale weg op draai. 44/uur dan maar om in te lopen. Koplamp dimmen naar klein-led om hem in de "waan" te laten dat .... Bij het AMC pak ik hem weer op. Het gaat weer boven de 40 metz'n twee-en, maar moet helaas remmen voor de verkeersdrempels op het fietspad daar. Over de A2 is het weer mijn feestje en ik ga in de aanval en zit hem weer op de hielen. In ouderkerk zie ik mijn kans schoon als we de provinciale weg maar Amstelveen opdraaien. Een mooi glad stuk rechte weg en ik ga weer boven de 45, even later 50. Angelo is compleet zoek. Onze wegen scheiden zich net na Amstelveen. Op het punt, net 100 meter voor ons scheiden, en ik al geniet van mijn zege wordt ik voorbijgesoven door een wielrenner zonder voorlicht....... shit ...

Wat kan die man hard op z'n racefiets !!! (Angelo de Griek, Almere Amstelveen, elke dag met weer en ontij ..)
Groet, theovdbroek@live.nl