maandag 15 juni 2009

ketting eraf

Het CFA level II examen zit erop, dat heb ik nu ruim een week geleden gedaan en naar ik denk ook gehaald ook. Alle dagen daarna (zondag t/m vrijdag) waren nog erg druk met een bruiloft, een trip naar Londen en nog wat lange werkdagen. Dit weekend had ik eindelijk echt tijd vrij te besteden en kon ik lekker uitrusten. We hebben lekker veel in huis en de tuin gedaan en dat is weleens lekker na alleen maar werk en studie. Zelfs de blackberry hield zich stil, waardoor ik vandaag volledig fris aan de nieuwe week kon beginnen.

Vanochtend zal ongeveer alles tegen op mijn rit wat tegen kon zitten, maar het deerde me eigenlijk weinig. Brug open in Weesp, alle verkeerslichten waren stoplichten en uit de meest onmogelijke hoeken kwamen auto's en tractoren te voorschijn. Toen ik net aan het bedenken was dat het allemaal niet enorm meezat zette ik even flink aan in een hobbelige bocht en schakelde gelijk even op. Dat ging mis. Ik voelde gelijk dat de ketting eraf lag, aan de achterkant van de lange ketting. In mijn maiden-trip had ik dat ook al gehad en toen heb ik een flink stuk moeten lopen naar huis om daar aan de slag te gaan. Nu was dat niet nodig, want ik heb al het basisgereedschap in de Versatile liggen. Binnen 5 minuten was ik weer op pad.

Zo werkt het:
-zet je fiets stil in/naast wat gras, niet op de handrem en pak je gereedschap
-leg de fiets op zijn zij in het gras
-draai de [12] boutjes van de grote bodemplaat los met een T[10]
-haal de bodemplaat eraf en verschuif de kettinggeleider van de achterkant van de plaat wat naar voren
-duw met je vingers of een schroevendraaier de ketting aan de bovenkant richting het tandwiel
-draai met je andere hand aan het achterwiel totdat de ketting er netjes opgedraaid is
-zet de kettinggeleider weer terug en schroef de bodemplaat weer vast
-fiets recht, instappen en doorrijden

Ik zal een volgende keer nog wat meer posten over de nieuwe voorbanden, de kojaks. (Ik ben er erg tevreden mee.)

Geen opmerkingen: