donderdag 18 juni 2009

Fluisterstil en bijzonder rap

Wat een verschil:

Almere Haven-Dronten, 46.5 km x2, voor onderhoudsbeurt bij Tempelman
heenweg, wind mee: 1hr31m, 31 km/hr
terugweg, wind tegen: 1hr23m, 34 km/hr

Ik ben de tweede helft van deze week thuis, omdat Eloine naar Oerol is voor haar werk. Vandaag is normaal de overblijfdag van de kinderen, dus kon ik mooi naar Dronten voor de eerste servicebeurt van de Versatile. Dat bedacht ik gisteren pas, maar ik kon gelukkig direct terecht. Gerrit heeft de Rohloff van verse olie voorzien, de kettingen gesmeerd en nog wat kleine dingetjes nagelopen en na een uur kon ik alweer op pad.

De laatste tijd had ik wel al door dat de Versatile iets meer geluid produceerde, maar het verschil is echt enorm nu na de beurt. De Rohloff is nu echt fluisterstil en de aandrijving loopt voelbaar veel lichter dan deze ooit gedaan heeft. De naaf moet eerst inslijten en daarmee komt wat slijpsel in de olie terecht. Na de eerste keer verversen zou dit minder moeten zijn en kan ik waarschijnlijk toe met 1x per jaar verversen. De ketting zal ik in de tussentijd zelf nog wel een keertje opnieuw in het vet zetten. Dat is vast ook een onderdeel van het verschil. Ik heb een busje met hetzelfde vet gekocht als waarmee ie nu gesmeerd is, dus dat komt helemaal goed.

De terugweg ging dus erg soepel en snel. Ondanks dat er een behoorlijk briesje stond, waar de enige wielrenner die ik onderweg tegenkwam/inhaalde zichtbaar moeite mee had, kruiste ik zonder enorme inspanning rond de 35-37 km/hr. Ben benieuwd hoe dat op de dijk gaat zijn bij woon-werk-verkeer als de wind de goede kant uit staat...

Onderweg ben ik nog tot stoppen gemaand door een vriendelijke Belg die mij net met de auto ingehaald had. Hij moest even weten of het een fiets was en wat de voordelen van het ding waren. Hij zou thuis gelijk gaan googelen :-) Nou, een van de voordelen is toch zeker dat je kinderen (met de bakfiets) naar respectievelijk school en opvang kunt brengen, een onderhoudsbeurt kunt laten plegen en toch alweer met de lunch thuis zijn, met 100km in de benen. Dat zijn toch afstanden waar ik vroeger een kleine dag voor uit zou trekken met mijn citybike.

km-stand bij de beurt: 4.389 km

2 opmerkingen:

marcel beekmans zei

mag je wel hard je best gaan doen wil je de tienduizend halen aan het einde van het jaar petertje, niet eens op de helft:P
maar vind die foto op je hyves erg leuk met al die kindjes in de bakfiets... nu maar ff kar achter de velo knopen he,,,,

Peter Kindt zei

tja, ik maak daarnaast nog wat km met de bakfiets, maar de 10k zal ik inderdaad niet halen. Ergens tussen 8 en 9 moet echter prima mogelijk zijn.

Het gebeurt toch een enkele keer dat ik niet met de fiets naar mijn werk ga. Soms is het omdat ik moet vliegen, soms omdat ik 's avonds een andere afspraak heb in Amsterdam of wat dan ook. De buskaart die ik alsnog heb gekregen om gratis te reizen helpt natuurlijk ook niet.

Toch gaat alles eigenlijk naar wens op fietsgebied. 10% minder is echt geen drama ;)