maandag 10 januari 2011

Winter

In de winter is het over het algemeen toch een stuk zwaarder fietsen. Het is volgens mij een combinatie van rolweerstand (kouder rubber, vochtig/besneeuwd wegdek), aandrijving (rohloff olie kouder, weerstand ketting) en luchtweerstand (vochtigere/dikkere lucht???). Een wetenschappelijke verklaring ontbreekt vrijwel volledig, maar de praktijk spreekt boekdelen. Ik doe er 's winters een uur over als de omstandigheden niet te bar zijn, terwijl ik er in de zomer 42-55 minuten over doe. Daarnaast voelt het fietsen ook gewoon significant zwaarder. Vorige week viel ieder tripje tamelijk zwaar, maar misschien was ik wat slapjes/ziekjes. Vandaag was de temperatuur ook rond/onder het vriespunt, lag er een laagje rijp/sneeuw op het wegdek en kwam ik toch tamelijk fris op mijn werk en later weer thuis. Vorige week maar 4 enkele reizen gefietst, deze week ga ik voor meer!

Wat wel erg leuk is aan rijp/sneeuw is dat je goed kunt zien hoe weinig andere fietsers gebruik maken van het fietspad. Naast enkele zeer kronkelige sporen, zie ik ook steeds 3 rechte sporen met 35-40cm tussenruimte: een mede-velomobieler :-) Zijn/haar spoor loopt van Almere Haven tot de Hakelaarsbrug. Daarna gaat de route waarschijnlijk richting A'dam (niet richting Weesp in ieder geval). Van wie o wie zijn deze sporen?

2 opmerkingen:

VeloTeĵo zei

hoi Peter, zag je rectie op de "tewaterlating" van de Sunrider op mijn blog, dank je wel !. De bewuste sporen zijn afgelopen week nog gefotografeerd door http://strada48.blogspot.com/ en op het blog gezet. Dit waren echter wel sporen die naar Weesp gaan. De sporen worden door Strada 39 van Velotejo 's morgens tussen 05.30 en 07.00 gelegd op een maagdelijk wegdek tussen Almere Stad en Schiphol (over Weesp inclusief Hakelaarbrug na Muiderberg). 5 a 10 minuten later komt Cookie Strada 48 over dezelfde route en legd er nog 3 strepen bij.
Onze ervaring is ook dat je 's winters 5 kilometer langzamer rijdt dan 's zomers. Ook door extra kleding etc meertijd kwijt. Totaal wel 20 minuten per rit. We rijden echter vaak samen terug, dat levert weer een tijdbesparing op .........

Erwin zei

Peter, Theo,

Leuk, nóg een velomobilist!

Je bent Huub Hierck vergeten, Theo. Die rijdt (of reed) met een Alleweder A6 en een open Trike van Literatuurwijk naar Amsterdam, maar heb ik al een tijdje niet meer gezien.

Groetjes,

Erwin